Thursday, February 26, 2015

Ne jucam, exploram si intre timp invatam - saptamana 16-22 februarie



E greu de scris dupa o pauza atat de lunga de blog :) Dar am sa incerc, pentru ca amanand la nesfarsit se tot aduna idei pe care as vrea sa le impartasesc aici, si apoi devine revenitul acesta pe blog tot mai imposibil. Si totusi, blogul e un fel de jurnal al evolutiei Emei, daca tot l-am inceput ar fi bine sa continui mai o perioada, poate pana intra in schema scoala, ca sa am insemnari pe care sa le pot consulta pentru comparatii, pentru a-i stabili evolutia, pentru a ma clarifica si eu uneori care ii sunt interesele cand nu e asa de evident, pentru a mentine legatura cu oameni care se preocupa de aceleasi lucruri... pentru ca mi-am dat seama ca de cand nu mai postez eu pe blogul nostru, nici pe celelalte pe care obisnuiam sa le urmaresc nu prea le-am mai deschis. As vrea sa schimb lucrul acesta.




Ema la 3 ani. A avut o petrecere cu Peppa Pig :)

Ema are 3 ani de pe 26 octombrie. Ce-am mai facut noi in ultima vreme? De toate, doar ca mai putin activitati structurate si mai mult joaca din care sa invatam ceva, daca are sens :) Cu exceptia faptului ca am inceput sa recapitulam intr-un fel alfabetul (despre asta am sa fac o postare separata), in rest nimic organizat, nu activitati tematice asa cum obisnuiam cand era Ema mai mica. Acum cel mai simplu e de ii urmarit interesele si de a crea rapid activitati care sa ii satisfaca setea de cunoastere despre anumite lucruri. Interesele ei momentan sunt doar legate de matematica se pare, numara in continuu, tot ce gaseste de numarat, a invatat singura si numerele de la 10 la 20, si cumva nici nu stiu cum sa tin pasul cu asta, desi incerc. Eu ma apucasem sa aprofundam alfabetul, si ea nu vrea decat sa numere :) Si sa ii citesc carti in engleza, un alt lucru de care e foarte interesata pe moment. In rest, a inceput sa se joace un pic mai mult decat obisnuia, tot nu singura, dar se concentreaza la joaca pentru mai mult timp, si de asemenea are jocuri care o tin ocupata o perioada. Ii plac foarte mult si puzzle-urile, in preajma Craciunului era fascinata de ele, toata ziua numai asta facea, acum s-a mai linistit, poate si pentru ca nu reusesc sa ii ofer mereu si mereu altele noi, cum si-ar dori :) Le tot reface pe cele pe care le are, a ajuns sa faca singura puzzle-uri cu 30 de piese si vad ca interesul ei s-a oprit undeva pe aici, desi insistam. Dar puzzle-urile cu mai multe piese o cam inhiba momentan, asadar exersam.


 Una din achizitiile cele mai bune din ultima perioada (trebuia sa fie cadou de Craciun dar n-a mai fost :) ) e o trambulina mica de interior. Toata vara Ema a sarit pe topogane gonflabile si trambuline in exterior, dar cand s-a facut frig si nevoia ei de miscare a ramas aceeasi totusi, m-am gandit ca o trambulina micuta in casa ar ajuta-o sa isi consume energia. De sarit i-a placut ca poate sari pe ea, dar pe o trambulina mica nu e asa fascinant sa sari ca pe una mare, mai ales ca pe una din acelea cu corzi elastice, in schimb ce o atrage cel mai si cel mai mult e bara micuta de care ar trebui sa se tina ca sa sara. Ea foloseste bara in toate modurile posibile, se agate, se invarte, se atarna, se da peste cap... in continuu incearca sa gaseasca noi si noi "smecherii la trambulina". Si viseaza sa mearga undeva cu alti copii sa faca gimnastica... 




De altfel, desi e evident ca nu se teme sa incerce absolut nimic nou legat de miscare, e si foarte atenta si precauta, parca isi simte cumva limitele si vad ca faptul ca a inceput repede sa mearga in picioare si sa alerge (la 10 luni) a ajutat-o sa devina in timp foarte coordonata in miscari, ea rareori se impiedica si cade, doar daca o deranjeaza ceva, are un simt al orientarii fantastic si se pare sa isi cunoaste si propriul corp si ceea ce e in stare sau nu sa faca.



Felul de a fi al Emei se contureaza tot mai si tot mai evident. Nu a fost niciodata un copil linistit, docil, care sa aiba multa rabdare sau care sa poata sta prea mult intr-un singur loc. Activitatile care necesita ca ea sa stea jos pe scaun sunt tot mai greu de realizat, cand era mai mica o atragea orice noutate pe care i-o prezentam, acum daca ii pun in fata niste fise printate de exemplu, nu le arunca nici o privire, si continua cu alergatul prin casa :) Daca in schimb incerc sa creez activitati cat mai "hands-on" (la fise mai adaug niste manipulative spre exemplu), e cat de cat interesata si arunca macar o privire :) Asadar ma straduiesc atunci cand planific activitati sa fie cat mai atractive pentru ea. Sunt convinsa ca sunt alti copii de 3 ani care coloreaza mult, sau care incearca deja sa scrie, care se joaca de unii singuri chiar si o ora, ea nu e asa si e clar ca nici nu va deveni :) In schimb sunt incantata ca firea ei activa o face sa nu fie retrasa, timida, nu are nici o problema sa se impuna in fata copiilor chiar mai mari, initiaza jocuri si activitati cu acestia, vrea sa conduca ea cand se poate, desi isi asteapta si randul daca e cazul, nu are retineri in a intra in vorba cu alti copii, spune ce vrea, ce isi doreste. Are clar incredere in ea insasi si e atat de hotarata incat e o lupta mereu sa o determini sa faca ce nu doreste. Asta e si bine, e si rau :)


Pentru ca mi-am dat seama asadar ca nu avem atatea activitati tematice usor de prezentat in cate o postare separata, m-am gandit sa adun in fiecare saptamana cateva fotografii cu joaca noastra, cu jocurile si jucariile preferate pe moment, cu ideile care imi mai vin pentru a o ajuta pe Ema sa avanseze in cunoastere (asta suna pretentios cumva, lucrurile stau foarte simplu de fapt, mereu si mereu ii schimb activitatile si jucariile, ca sa vad ce o atrage si ca sa o incurajez din cand in cand sa incerce si lucruri noi :) ).


Am adunat asadar fotografii de saptamana trecuta, si am sa revin si cu o postare cu cele de saptamana care tocmai se termina, sper :) De asemenea vreau sa scriu despre cum se mai desfasoara activitatile senzoriale la noi acum la 3 ani, si despre jocurile si jucariile pe care le-am incercat in ultima vreme, sa vad cum reusesc, pentru ca o sa fim si plecati pentru 2 saptamani, iar Ema, sper eu, va avea mai mult parte de joaca ei preferata, cea activa, pe tobogane, scari si alte structuri interesante, toate acestea combinate cu balaceala in apa :)

Motricitate fina - clestisorii astia se deschid extrem de greu, dar ea a acut chef intr-o seara sa ii prinda pe toti de marginea unei cutii.


Lego Duplo. Eu am construit o gradina zoologica, ea doar s-a jucat, putin. Mie imi plac mult mai mult cuburile astea dragute decat ei deocamdata, sper sa o atraga mai mult pe viitor...




Tot Lego Duplo. A vrut intr-o seara sa construiasca un turt inalt, din toate piesele patrate pe care le avem :)



Puzzle



Doua desene pe care le-a facut singura-singurica intr-o zi, un soare si un paianjen expresiv (curcubeul e de altadata). Nu prea deseneaza. Daca e sa deseneze totusi, sunt mari sanse sa faca un paianjen, e inca fascinata de ei, nu-mi dau seama daca se teme de ei sau daca ii plac, ceva intre...



Jucandu-se cu o cutie senzoriala pentru litera A - am sa prezint activitatea intr-o postare separata :)



Cutie senzoriala pentru litera B - de asemeni voi reveni asupra ei intr-o alta postare



Unele dintre activitatile pentru litera B au fost si cu broaste - ciclul de evolutie si cutie senzoriala cu bilute hidrofile pe panoul luminos.




Constructii pe panoul luminos.



Bucuria descoperirii unui joc nou! Adevarul e ca e un superb joc de logica, pe care il recomand. Ema e incantata de el, petrece destul de mult timp incercand sa construiasca dupa modelele din carte, iar acum doua zile a incercat singura sa faca un castel de la categoria "expert" deja- si a reusit :)





Construind cu ciment si caramizi (spuma de ras si cuburi de burete)



Prima incercare de a scrie intr-o tavita cu spuma.



Multa joaca implicand castele...




Inventand un joc matematic. Nu e interesata sa asocieze un obiect si litera cu care incepe numele lui, desi intelege ideea, dar a vrut sa puna cate un "c" pe fiecare dreptunghi si apoi un numar diferit de cuburi pe fiecare, ca in final sa le numere si sa aranjeze in dreptul lor cifra potrivita :) E prima data cand ii vine ei sigura ideea sa creeze o astfel de activitate folosind obiectele pe care le are la dispozitie.




Baie cu cuburi care se lipesc pe perete :)



Betisoare si bilute magnetice. Ema are cateva piese Geomag si ii plac teribil de mult, nu la fel de incantata a fost de setul acesta, pentru ca nu se pot face constructii pe verticala, piesele nu stau in picioare... deci ne trebuie un set mai mare Geomag neaparat...




Explorand rafturile pentru "C de la cal"



Numarand cuvintele dintr-o propozitie... nu e interesata sa observe cum literele formeaza cuvinte, dar daca o pui sa numere ceva imediat se entuziasmeaza :) Propozitia "Calutule adu mancare" mi-a dictat-o ea si a fost super incantata sa o vada scrisa, de ceva vreme inventeaza povesti cu animale care aduc mancare la puiuti :)




Labirint pentru bile din piese lego mici. Eu am creat labirintul, dupa ce s-a jucat putin cu el, Ema a vrut sa-l strice si sa potriveasca pe tabla doar piese galbene, a inceput sa faca un fel de model, si sa numere pe fiecare piesa "bulinele", sa stabileasca unde s-ar potrivi mai bine... deci tot un fel de joc matematic :)


Cam asta am reusit sa facem noi saptamana trecuta, la voi cum a fost?

Ema - 3 ani si 3 luni

6 comments:

  1. Buna ziua! Urmarim blogul vostru si ne-am bucurat sa gasim postari recente! Fetita mea este un pic mai mica decat Ema insa ne pregatim si noi pentru etapele ce urmeaza.As dori sa te intreb daca , cardurile cu litere si imagine, precum cel cu buburuza sunt create de tine sau cumparate, descarcate etc.Mi se par interesante.Felicitari pentru ceea ce faceti!

    ReplyDelete
  2. buna! ma bucur sa vad din nou postari cu activitatile voastre ,sunteti o sursa de inspiratie pt activitatile noastre!

    ReplyDelete
  3. Eiii sa mai postezi!!:D Chiar e super blogul!Si felicitari pentru superba ta fetita!
    O zi buna,Isabella
    http://unicornsandbows.blogspot.gr/

    ReplyDelete
  4. Te invit sa vizitezi canalul nostru de youtube “Lumea lui Morcovel” cu cantece si animatii pentru bebelusi: https://www.youtube.com/playlist?list=PLld_dwTNzJn5—WrdsDxRipv_QBXvIad

    ReplyDelete
  5. Accesorii bebelusi, accesorii pentru copii, jucarii, ingrijire copii, igiena copii, carucioare, mancare bebelusi, mobilier camera copilului, saltele, …REDUCERI pana la 42% CLIK AICI!!!!! https://bit.ly/3yRtJ33

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...