Saturday, February 22, 2014

Inimioare de gheata pe panoul luminos



In luna februarie, printre joaca noastra cu animale polare, am strecurat si cateva activitati cu inimioare, pentru ca idei sunt o multime, si pentru ca ne-am cam saturat de albastru, mai vrem si rosu :) Ema a invatat ca inima inseamna iubire si tot cere in ultima vreme sa deseneze sau sa picteze inimioare pentru cineva anume. Azi mi-a zis iar:

- Mami, Ema chie!
- Ce vrei sa desenezi?
- Inima!
- Iar o inima? Pentru cine?
- Nu zic, mami!



Ema pictand si desenand inimioare (unora le-a facut chiar si obrajori :) )

Pana la urma a fost pentru mine :)
 
 

Oricum, dintre cele mai reusite activitati cu inimioare a fost cea de pictat si topit inimioare de gheata. Intr-o tava transparenta pusa peste panoul luminos i-am prezentat niste inimioare de gheata ( am pus cu o seara inainte apa la inghetat intr-o tava de silicon cu forme de inimioare), un paharel cu vopsea rosie si un recipient cu sare (sarea avea intamplator si niste sclipici rosu prin el, pentru ca o reciclam de la alt proiect). Scopul era de a picta inimioarele si apoi de a le observa cum se topesc.


Ema a fost absolut incantata de ideea asta de a picta, ea adora oricum pictatul in general. A avut rabdare sa picteze fiecare inimioara bine de tot, chiar si pe lateral, ceea ce n-a mai fost la fel de simplu de indata ce inimioarele au inceput sa se topeasca, pentru ca apoi au fost alunecoase.
 


I-am explicat ca din cauza caldurii de la noi din camera apa inghetata se topeste si pentru ca ea a colorat inimioarele cu rosu, si apa rezultata va fi tot rosie. Stia deja ca si zapada de afara s-a topit si s-a transformat in apa, tot din cauza caldurii, din cauza caldurii de la soare in acest caz.


Cand a terminat de pictat totul, i-am aratat ce se intampla daca presaram sare pe una din inimioare: se aude un zgomot ca o pocnitura si gheata incepe sa crape, rezultand tot felul de santulete prin care curge apa rezultata din topire.
 

A observat ca inimioara stropita cu sare se topeste mai repede decat celelalte, asadar nu s-a lasat pana cand nu a pus cu o lopatica mica toata sarea pe inimioare. Efectele au fost spectaculoase, mai ales ca totul era luminat de dedesupt, iar inimioarele fiind pictate era mai usor de observat efectul sarii: santulete si crapaturi, accentuate de vopseaua rosie.


Incetul cu incetul inimioarele s-au transformat in niste sculpturi interesante de gheata, apoi s-au topit cu totul. Pentru a accelera si mai mult procesul, la final i-am adus si niste apa calduta pe care a varsat-o incet peste bucatile de gheata ramasa. A observat asadar ce efect are si apa calda asupra ghetii si chiar sunt foarte multumita de lucrurile pe care se pare ca le-a inteles din acest prim experiment facut cu ea :)


Dupa ce in tavita am ramas doar cu apa roz, i-am adus Emei o pipeta si i-am aratat cum sa o foloseasca pentru a lua apa si a o transfera intr-un paharel. A inteles imediat si a fost incantata sa faca si activitatea asta o vreme. Apoi a transferat apa dintr-un paharel in altul. Si s-a jucat asadar in total peste o ora cu inimioarele noastre de gheata.


Deoarece am realizat activitatea pe intuneric, cu lumina doar de la panoul luminos, felul in care s-au colorat inimioarele si felul in care a inceput sa se scurga apa printre crapaturi dupa ce am adaugat sarea a parut si mai interesant, evident. Dar e oricum o activitatea care se poate face fara probleme si fara un panou luminos, mai ales pentru partea de experiment, care ar putea sa intereseze mai mult copiii un pic mai marisori :)



Ema, 2 ani si aproape 4 luni

1 comment:

  1. Spuneti-mi va rog, cum ati realizat panoul luminos? Multumesc!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...